ו' 29 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דלאוור

דלאוור היא מדינה במזרח ארצות הברית. מדינה זו היא מיוחדת בשל היותה נמנית עם 13 המושבות הראשונות של אמריקה שהצטרפו לחוקת ארצות הברית בשנת 1787. דלאוור גובלת בדרום ובמערב עם מרילנד, בצפון מזרח עם ניו ג'רזי ובצפון עם פנסילבניה.

מדינת דלאוור נקראת על שם נהר הדלאוור אשר נקרא על שם הברון דה לה וור השלישי אשר היה אציל אנגלי שהיה המושל הראשון של וירג'יניה.

ההיסטוריה של מדינת דלאוור

הראשונים שהגיעו להתיישב במדינת דלאוור היו ההולנדיים, הם התיישבו באזור שנקרא כיום לואיס. למקום היו מספר שמות לפני השם לואיס. ההולנדים בתחילת הדרך קראו למקום סווטננדייל, מאוחר יותר, כאשר הגיעו השוודים בשנת 1631 הם קראו למקום שוודיה החדשה.

שנת 1682 היא השנה שבה מלך אנגליה ג'יימס השני נותן את מושבת דלאוור לוויליאם פון כזיכיון. בתחילה הם היו חלק ממושבת פנסילבניה ורק בשנת 1704 הפכו לעצמאיים עם בית נבחרים עצמאי. בשנת 1710 הם הקימו גם מועצה מבצעת נפרדת. על הנושא של הזיכיון הייתה מחלוקת שנמשכה מעל 100 שנים. במחלוקת זו תבע הבארון ממרילנד את ויליאם פן באענה כי הזיכיון ניתן לו. בית המשפט בעניין זה הציע פשרה בה קבעו קו גבול חדש בין דלאוור למרילנד, קו גבול זה נקרא קו מייסון דיקסון.   

דלאוור הייתה מדינת עבדות, למרות זאת, במלחמת האזרחים האמריקנית היא נשארה חלק מן האיחוד. בתום המלחמה התושבים של דלאוור הצביעו נגד תיקון החוקה ה- 13 של ארצות הברית. התיקון נכנס לתוקף באופן סופי בשנת 1901. 

קצת על הגאוגרפיה, הטופוגרפיה והאקלים של דלאוור

דלאוור שוכנת בשטח מישורי. הנקודה הכי גבוהה שלה היא כ- 100 מטרים מעל פני הים. צפון המדינה מאופיין בגבעות נמוכות, דרום המדינה מאופיין במישור חולי ואזורי ביצות. במדינה יש נהר שנקרא נהר דלאוור שנשפך למפרץ צ'ספיק. בנוסף קיימים גם הנהרות כריסטינה וברנדיווין. דרך נהר כריסטינה מגיעות אוניות משא לווילמינגטון שהיא העיר הגדולה במדינה, אך עיר הבירה דובר ובה גם נמצא אחד מהבסיסים הגדולים ביותר של חיל האויר האמריאי. גבולותיה של דלאוור הן: דלאוור גובלת בדרום ובמערב עם מרילנד, בצפון מזרח עם ניו ג'רזי ובצפון עם פנסילבניה.

כמו שאמרנו, דלאוור היא מישורית, ממוקמת על מישור החוף האטלנטי. מזג האויר שלה ממוזג והחלק הדרומי מאופיין באקלים סובטרופי שבו הקיץ הוא חם ולח והחורף מתון. בצפון המדינה יש גם חורפים מושלגים.

הממשל והפוליטיקה של דלאוור

דלאוור היא רפובליקה, למדינה יש שלוש רשויות: הרשות המבצעת בה נמצא מושל המדינה, כיום ג'ון קרני חבר המפלגה הדמוקרטית, סגנו, התובע הראשי, מזכיר המדינה, שר האוצר ושר החינוך. בעלי תפקידים אלו נבחרים לתקופה של ארבע שנים עם הגבלה של שתי קדנציות, הרשות המחוקקת בה האספה הלאומית והסנאט והרשות השופטת שבראשה עומד בית המשפט העליון. לאזרחים יש אפשרות להתערב באופן ישיר במשאל העם. במדינת דלאוור יש בית דין של האוצר ובכך היא ייחודית.

למדינה יש חוקה שאומצה בשנת 1897 והיא זו שקובעת את שלושת הרשויות הקיימות. לבית המחוקקים של דלאוור 21 חברי סנאט שנבחרים לארבע שנים ועוד 41 חברי אסיפה מחוקקת שנבחרים לשנתיים. למפלגה הדמוקרטית יש רוב בשני בתי המחוקקים. בית המשפט של דלאוור מכיל חמישה שופטים שממונים על ידי המושל ואותם מאשרים בבית המחוקקים. המשפט עובד על פי השיטה האנגלית ומושפע מעט מהמשפט הספרדי. באופן כללי המדינה היא ליברלית ומצביעה באופן קבוע למפלגה הדמוקרטית. בבחירות לנשיאות ארצות הברית המדינה שולחת שני בנאטורים וחבר אחד מבית הנבחרים.

כמו שאמרנו, דלאוור היא מישורית, ממוקמת על מישור החוף האטלנטי. מזג האויר שלה ממוזג והחלק הדרומי מאופיין באקלים סובטרופי שבו הקיץ הוא חם ולח והחורף מתון. בצפון המדינה יש גם חורפים מושלגים.

תחומי הכלכלה, השכלה וספורט בדלאוור

מבחינה כלכלית התוצר הלאומי גולמי של המדינה נכון לשנת 2003 היה 49 מילארד והתוצרת לנפש היא 34,199$, זו המדינה התשיעית בארצות הברית מבחינת נתון זה. לדלאוור תוצרת חקלאית אשר מתבססת על תעשיית העופות, פולי סויה ותירס. כמו כן, יש ייצור של מוצרי נייר, גומי ופלסטיק.

בדלאוור היה פסק דין מאוד ידוע שנקרא בלטון נגד גבהארט. בפסק דין זה נאסרה ההפרדה בין שחורים ולבנים בבתי הספר. במדינת דלאוור יש כיום שמונה מכללות ואוניברסיטאות קיימות ושתי קבוצות ספורט מקצועניות העוסקות בכדור בסיס וכדורגל אמריקני לנשים.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן