ה' 28 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אריזונה

אריזונה היא מדינה בדרום מערב ארצות הברית. האקלים במדינה הוא מדברי וזו אחת המדינות הכי חמות בארה"ב. הטמפרטורות בה הן קיצוניות ומגיעות לעיתים ל- 52 מעלות. אריזונה קרויה על שם המילה הספרדית אריזונאק שפירושה מעיין קטן. יש סברה נוספת שהשם בה מהביטוי אריד זונא שפירושו אזור צחיח בספרדית. העיר הגדולה באריזונה היא פיניקס ובה מתגוררים רוב האנשים במדינה, היא גם העיר בירה של המדינה. פיניקס היא עיר מאוד תוססת ויש בה אפשרויות רבות עבור מטיילים. פיניקס שוכנת בגובה של 300 מטר מעל פני הים ושוכנת בחלק הצפוני של מדבר סונורה. פיניקס מוקפת הרים ויש אנשים שמתגוררים גם באזורים גבוהים אלו.

ההיסטוריה של אריזונה

האזור של אריזונה משך אליו מהגרים רבים מספרד ומקסיקו בראשית המאה ה- 19. הסיבה להגירה הייתה בעיקר אגדות שסיפרו על המקום ושפע המינרלים שקיימים בה. בשנת 1853 ארצות הברית רכשה אזורים נוספים באזור של אריזונה שלמעשה זה האזור שהרכיב את השטח הקיים כיום. בשנת 1864 רופא אמריקאי נשבה על ידי האינדיאנים המקומיים, הרופא ריפא את אחד השובים וכאות הוקרה הם נתנו לו להגיע למכרה שהיה במקום ולאסוף את הזהב מהקרקע. בשל כך הגיעה משלחת אמריקאית למצוא את אותו הזהב, המשלחת השתקעה במקום והקימה את העיר פיניקס. בשנת 1912 מדינת אריזונה הפכה למדינה ה- 48 של ארה"ב.

הגאוגרפיה של אריזונה

אריזונה היא מדינה עם שטח גדול והיא המדינה השישית בגודלה בארה"ב. 

למדינה יש רכסי הרים ורמות רבים, יש בה אזורים צחיחים רבים ועם זאת גם שטחים גדולים מיוערים. 

אריזונה גובלת ביוטה בצפון, בניו מקסיקו במזרח, במקסיקו בדרום, בקליפורניה במערב ובנבדה בצפון מערב. 

באריזונה נמצא האתר המפורסם, הלוא הוא הגרנד קניון בצפון המדינה. 

הקניון הוא מקום צבעוני, עמוק ותלול. את הקניון נחצה על ידי נהר קולורדו ושוכן בתוך פארק לאומי ענק. 

אורך הגראנד קניון הוא 446 ק"מ ורוחבו בין 6 ל- 29 ק"מ. עומקו מגיע ליותר מ – 1.6 ק"מ. 

חוץ מהגראנד קניון, באריזונה יש גם מכתש מטאוריטים דיי גדול אשר נמצא בערבה, 40 ק"מ מווינסלו. רוחבו 1.6 ק"מ ועומקו 170 מטר. 

דבר מיוחד שקורה באריזונה הוא שאין בה שעון קיץ. 

רק אזורי הצפון במדינה כן משתמשים בשעון קיץ. מבחינת סכנות טבע, במדינה אין כמעט רעידות אדמה והסיכוי שלהן הוא מאוד נמוך.

האקלים באריזונה

האקלים באריזונה הוא בעיקר מדברי, החורף מתון ויש בו מעט משקעים. ימי הקיץ חמים מאוד וצחיחים ובחודשים יולי אוגוסט ממוצע הטמפרטורות הוא 40 מעלות. לעיתים הטמפרטורות מגיעות גם ל- 52 מעלות. מבחינת היום והלילה יש הבדלים גדולים בטמפרטורה ובלילה קר הרבה יותר. הסיבה לכך היא המקומות הגבוהים במדינה אשר גורמים לצניחת טמפרטורות באזור ההרים ושלג בחורף.

ממשל ופוליטיקה באריזונה

בראש הראשות המבצעת באריזונה עומד מושל, המושל נבחר לקדנציה של ארבע שנים ומוגבל לשתי קדנציות רצופות. כמו כן, אין הגבלה למספר הקדנציות הכולל, כך שמועמד יוכל להיבחר בפעם השלישית כל עוד זו קדנציה שאינה צמודה לשתיים האחרות. באריזונה, בניגוד למדינות אחרות בארה"ב אין סגן מושל. אם המושל מפסיק לבצע את תפקידו, יחליף אותו מזכיר המדינה. הרשות המחוקקת של אריזונה מורכבת משני בתים: בית הנבחרים באריזונה מורכב מ- 60 חברים וסנאט עם 30 חברים. כל החברים בבית הנבחרים עושים קדנציה של שנתיים. כל בוחר באריזונה מצביע לשני מועמדים לבית הנבחרים ומועמד אחד לסנאט. כל מועמד שנבחר יכול לכהן עד ארבע שנים רצופות. בית המשפט באריזונה כולל חמישה שופטים ונשיא בית המשפט נבחר על ידי החמישה.

הכלכלה והדמוגרפיה

באריזונהענפי התעסוקה הגדולים באריזונה הם בריאות, תחבורה וממשלהבתחילת המאה ה- 21 נחושת היא משאב הטבע העיקרי והחשוב במדינה ומדובר בכשני שליש מהנחושת שנכרית בכל ארצות הברית. מבחינת האבטלה המדינה נחשבת למדינה עם אחוז אבטלה נמוך יחסית העומד על 5.4 אחוז. מבחינה כלכלית היא המדינה ה- 21 מבחינת כלכלה בארה"ב. בעבר היו באריזונה משאבי טבע נוספים שכיום פחות עוסקים בהם. רוב אוכלוסיית המדינה היא אנשים לבנים, יש בה מיעוט היספני שהולך וגדל עם הזמן ועוד מספר מיעוטים באחוזים מאוד קטנים.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן