ו' 29 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פלורידה

פלורידה היא מדינה בדרום מזרח ארה"ב. מקור שמה הוא מספרדית, כשפרוש השם הינו "פרחונית". פלורידה התגלתה על ידי מגלה ארצות מספרד בתקופת האביב ומכאן מקור שמה.

פלורידה היא המדינה השלישית בכמות התושבים מכלל מדינות ארה"ב. העיר הגדולה במדינה היא ג'קסונוויל, כשהמטרופולין הגדול בה נמצא סביב העיר מיאמי וכולל כשישה מיליון תושבים.

היסטוריה

ממצאים ארכיאולוגיים מעידים שהמדינה הייתה מיושבת באינדיאנים בטרם התגלתה על ידי הספרדים בשנת 1513 בראשות חואן פונסה דה ליאון. הספרדים הגיעו לחופי פלורידה וקראו לאזור "לה טיירה פלורידה" – "הארץ הפרחונית".

לאחר גילוייה הקימו הספרדים והצרפתים מושבות באזור. בחוזה פריז 1763 שהביא לסיומה של "מלחמת שבע השנים" קיבלו הבריטים את פלורידה לידם, כשאחרי מלחמת העצמאות האמריקאית הועברה פלורידה לידי הספרדים. תחת "הסכם אדמס אוניס" ב-1819 החכירו הספרדים את פלורידה לארה"ב וזאת בתמורה לוויתורה של ארה"ב אודות דרישותיה בטקסס.

במרץ 1845 הפכה פלורידה למדינה ה-27 מכלל מדינות ארה"ב באותה עת.

בינואר 1861 בטרם החלה מלחמת האזרחים האמריקאית פרשה פלורידה מהאיחוד והפכה לאחת ממייסדות "קונפדרציית המדינות של אמריקה". עם זאת, שיעור השתתפותם של תושבי פלורידה במלחמה היה מועט.

עד לאמצע המאה ה-20 הייתה פלורידה המדינה הכי פחות מאוכלסת מבין כל מדינות דרום ארה"ב. ב-1900 גרו במדינה קצת יותר מחצי מילון תושבים כש-44% מהם היו אפרו אמריקאים.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 החלה עלייה חדה וחיובית בתיירות הנכנסת למדינה. זו הביאה לפיתוח של אזורי תיירות ונופש. העלייה בתיירות נבלמה בשל שני הוריקנים שהגיעו לאזור בשנת 1926 ו-1928. בנוסף לכך, הגיע המשבר הכלכלי הגדול שנה אחרי, מה שהביא את המדינה להיכנס להליכי שיקום של עד 15 שנים.

בשל מלחמת העולם השנייה הגיעו למדינה מהגרים רבים אשר בחרו להתמקם בה למול יוקר המחייה הנמוך, צמיחתה הכלכלית ומזג האוויר הנוח. כיום מהווה פלורידה את המדינה השנייה בגדולה בארה"ב והשלישית בגודלה בכמות האוכלוסייה.

גאוגרפיה

מדינת פלורידה היא בעצם חצי אי בחלק הצפוני של מפרץ מקסיקו.

היא גובלת במזרחה עם האוקיינוס האטלנטי, בצפון עם ג'ורג'יה, במצר פלורידה בדרום, במפרץ מקסיקו במערב, ובמדינת אלבמה בצפון מערב.

הנקודה הגבוהה ביותר במדינה היא ברייטון היל – כ-105 מטרים. צורתה של פלורידה נראית דומה לראש של נחש.

אקלים

במדינה קיים אקלים סובטרופי גשום כשבחלקה הדרומי האקלים הוא טרופי. החורף והסתיו חמימים ויבשים והאביב והקיץ חמים ולחים.

באוגוסט 1992 פגעה במדינה סופת הוריקן "אנדרו" שהביאה לנזק שנאמד בכדי 25 מיליארד דולרים. ב-2004 פגעו בפלורידה ארבע סופות הוריקן – "צ'ארלי", "פרנסס", "איוון" והוריקן "ג'ין". כלל הנזק המשוער של כל ארבע הסופות נאמד אז בכדי 42 מיליארד דולרים.

בספטמבר 2017 פגעה בפלורידה סופת ההוריקן "אירמה". כאן אומדן הנזק הגיע לכדי 150 מיליארד דולרים כש-33% מתושבי המדינה מצאו עצמם מנותקים מחשמל למשך מספר ימים. בעקבות הסופה הכריז הנשיא טראמפ על פלורידה ה"אזור מוכה אסון".

ממשל ופוליטיקה

בית המחוקקים של המדינה מורכב מסנאט ובו 40 נבחרים ובית תחתון שבו כ-120 חברים. המושל הנוכחי במדינה הוא רון דה-סנטיס מהמפלגה הרפובליקנית.

על פי החוקה במדינה האזרחים רשאים לאסוף חתימות על מנת ליזום תיקונים בחוקה.

כלכלת פלורידה

הכלכלה במדינה שווה כטריליון דולרים והיא הרביעית בגודלה מכלל מדינות ארה"ב. התוצר הגולמי של פלורידה מהווה כ-5% מכלכלתה של ארה"ב כולה כשהתוצר הגולמי לנפש בשנת 2017 עמד על 40 אלף דולרים. המגזרים הבולטים במדינה כוללים מסחר, תחבורה, בנקאות ונדל"ן. בשנות ה-60 נבנה במדינה מרכז החלל קנדי מה שהזמין אליה תעשיות חלל ואוויר רבות.

חלק משמעותי בכלכלת המדינה הוא התיירות. מזג האוויר החם יחד עם חופי הרחצה הרבים הופכים את פלורידה ליעד תיירותי מועדף על רבים. במדינה ניתן אף למצוא מספר רחב של אתרים דוגמת דיסניוורלד, סיוורלד, אולפני יוניברסל, נמל החלל קייפ ועוד.

ענפי הגידול העיקריים במדינה כוללים גידולי הדרים, כשהמחוז הבולט בתחום זה הוא מחוז אינדיאן ריבר. המדינות הנהנות מפירות ההדר של פלורידה כוללות את ברזיל, קנדה, מקסיקו, גרמניה וקולומביה. כמו כן מתבצעת במדינה כריית פוספטים.

מיסוי בפלורידה

פלורידה הינה אחת משבע מדינות בארה"ב בה אין מס הכנסה אישי. במדינה ישנו תשלום על מע"מ בשיעור נמוך של 6% אך הרשויות המקומיות יכולות לגבות מס נוסף ועל כך יש פעמים ששיעור המע"מ צומח עד לכדי 7.5%.

דמוגרפיה

בפלורידה ישנו השיעור הגבוה ביותר של תושבים מעל גיל 65 – כ-17% מכלל התושבים במדינה. חלק בולט מהפנסיונרים שגרים בה היגרו אליה לאחר שיצאו לגמלאות כשרצונם ליהנות ממדינה בעלת מזג אוויר נוח.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן