ו' 29 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אילינוי

אילינוי היא מדינה במרכז ארה"ב, עיר בירתה היא ספרינגפילד והמרכז התרבותי שלה נמצא בעיר שיקגו. אילינוי היא מדינה אשר גובלת בצפונה עם ויסקונסין, בצפון מזרח עם ימת מישיגן, במערב עם איווה ומיזורי, בדרומה עם קנקי ובמזרח עם אינדיאנה. שמה של אילנוי נגזר משמו של שבט האיליניווק שחי במקום ערב הגעתם של האירופאים. פירוש שם השבט הוא אנשים.

ההיסטוריה של אילינוי

לפני הגעתם של האירופאים, באילינוי ישב שבט קהוקיה שישב ליד העיר קולינסוויל באילינוי. 

שבט זה נעלם במאה ה- 15 מסיבות שאינן ידועות. השבט הגדול הנוסף שישב באזור הוא שבט האיליניווק. 

במאה ה- 17 שבט זה סבל מאוד משבטי האירוקווי שישבו במערב. בשנת 1673 נחקר האזור בידי מגלי הארצות הצרפתיים ז'אק מארקט ולואי ז'וליה שחקרו בעיקר את נהר אילינוי. 

בשנת 1680 הצרפתים כבר הקימו מבצר באזור העיר פאוריה ובהמשך הוקם גם מבצר נוסף בשם סטארבד רוק. 

אילינוי הייתה שייכת לאימפריה הצרפתית עד שנת 1763 כאשר השליטה עברה לבריטים. 

אך בפועל, ישבו שם רק צרפתים וחיילים בריטים. תושבים בריטים או אמריקאים לא הגיעו לאזור.

 בשנת 1778 שויכה אילינוי לוירג'יניה על ידי ג'ורג' רוג'רס קלארק והשטח הוגדר כטריטוריה צפון מערבית של ארה"ב.

 טרטוריית אילינוי נוצרה בפועל בשנת 1809  ובשנת 1818 התקבלה להיות המדינה ה- 21 של ארה"ב. 

בשנים אלו, בחרה המדינה לשלול את העבדות בשטחה ולכן הגיעו אליה מהגרים רבים. 

נתנאל פופ נציג הקונגרס באילינוי יזכר כזה שהזיז את גבולה הצפוני של אילינוי 66 קילומטרים צפונה כך שנוספו למדינה גם הערים שיקגו וגלנה וזה העשיר את המדינה בעופרת.

החורף הקשה באילינוי

חורף 1830-1831 יזכר כחורף הקשה שנקרא "חורף השלג העמוק" כמויות של שלג כיסו את המדינה ולא היה אפשר לנוע בה ממקום למקום במהלך כל החורף. גם לאחר חורף זה היו חורפים קשים מאוד ובשנת 1836 היה עוד חורף שזכה לכינוי "החורף הקפוא". בשנה זו קפאו תוך דקות שלוליות ואגמונים באזור ומטיילים מתו מהקור העז.

מאורעות ומלחמה באילינוי

שנת 1832 היא שנה שמסמלת את מלחמת בלק הוק בין ארה"ב לשבטי המקום. השבטים נסוגו לאיווה וגם כאשר ניסו לחזור הובסו על ידי כוחות ארה"ב. בשנת 1844 נרצח ג'וזף סמית, מנהיג המורמונים שהקים את העיר נאובו. נאובו התחרתה עם שיקגו כעיר הגדולה. לאחר הרצח, המורמונים בחרו לעזוב מערבה מהמדינה. 1871 היא השנה בה העיר ספגה מכה קשה בעקבות שריפה גדולה שבערה שלושה ימים והרסה מבנים רבים. במלחמת האזרחים האמריקאית כ- רבע מיליון גברים שירתו בצבא ארה"ב, היו לעיר 150 גדודי רגים, שבעה עשר גדודים רכובים ושני גדודי ארטילריה קלה.

אילינוי במאה העשרים

אילינוי של המאה העשרים היא אחת מן המדינות המובילות בארה"ב, היא ממשיכה לקלוט הגירה ממזרח ומדרום אירפוה ומתיישבים בה אפרו-אמריקאים רבים. במאה זו אוכלוסייתה גדלה ל- 12.4 תושבים ומבחינה כלכלית היא ממשיכה בצמיחה. בשנת 1937 נגלים במידנה בארות נפט ומשנת 1939 היא מדורגת כמדינה הרביעית בתפוקת הנפט של ארה"ב. במלחמת העולם השניה מתפתח השימוש באנרגיה גרעינית וובשיקגו בעקבות כך מנסים להפעיל תחנת כוח גרעינית ניסיונית לייצור חשמל. בשנת 1960 הוקמה תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בשם דרזדן 1. בשנים אלו שיקגו ממשיכה להתפתח כעיר נמל והיא הופכת להיות נקודת מעבר מרכזית בין האוקיינוס לנהר המיסיסיפי.

ממשל ופוליטיקה באילינוי

אילינוי היא רפובליקה ויש בה שלוש רשויות שלטון. יש את הראשות המבצעת אשר בראשה עומד מושל, סגן מושל, התובע הראשי, מזכיר המדינה, שר האוצר ושר החינוך. בעלי תפקידים אלו נבחרים לקדנציה של ארבע שנים ללא הגבלה. הרשות המחוקקת מורכבת משני בתים הכוללים את האסיפה הלאומית והסנאט. חברים אלו נבחרים לתקופה של ארבע שנים וחברי בית הנבחרים לתקופה של שנתיים. ולבסוף הראשות השופטת שכוללת את בית המשפט העליון בו יושבים שבעה שופטים שממונים על ידי המושל ומאושרים על ידי בית המחוקקים. האזרחים מעורבים במדינה באמצעות יוזמות אזרחיות ומשאל עם. המדינה היא ליברלית והם מצביעים באופן קבוע גם למפלגה הדמוקרטית ולא רק לרפובליקנית.שלושה נשיאים הגיעו מהעיר אילינוי בניהם אובמה ולינקולן.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן