ה' 18 אפר' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איווה

איווה היא המדינה ה- 29 של ארה"ב ומיקומה במרכז היבשת ליד נהר המיסיסיפי. שמה ניתן לה על שם השבט האינדיאני איווה שהיה חי במקום. המדינה גובלת בצפונה עם מינסוטה, במזרח עם ויסקונסין ואילינוי ובניהם עובר נהר המיסיסיפי. בדרום איווה גובלת עם מיזורי וגם שם עובר נהר מיזורי. מערב המדינה גובל עם נברסקה ודרום דקוטה. האזור הוא אזור ערבה ברובו.

ההיסטוריה של איווה

האירופאים שהגיעו למקום אימצו את השם. במקום כיום מתגוררים ילידים אשר שייכים לשבט סו. האירופאים הראשונים אשר ביקרו באיווה היו לואי ז'ולייה וז'אק מארקט אשר הגיעו לשם ב-1673  ובמקום חיו מספר שבטים אינדיאניים. מתקופה זו האזור הפך להיות בשליטה צרפתית עד שנת 1763 שצרפת העבירה את השטחים לידי הספרדים, לאחר מלחמה שהיתה בין הצרפתים לאינדיאנים. צרפת וספרד שיתפו פעולה בתוך שטחים אלו והם הקימו במקום תחנות סחר רבות. בשנים אלו איווה לא היתה מדינה עצמאית, אלא הייתה חלק מלואיזיאנה. ב- 1800 עברה איווה שוב לשליטה צרפתית לאחר שנרכשה על ידי נפוליאון בונפרטה ורק בשנת 1803 נקנתה על ידי ארה"ב. משנת 1833 החלו להתיישב במקום אמריקאים אשר הגיעו מאוהיו, פנסילבניה, ניו יורק, אינדיאנה ווירג'יניה. ב- 28  לדצמבר 1846 הפכה איווה באופן רשמי להיות המדינה ה- 29 של ארה"ב בזמן שהנשיא ג'ימס פולק כיהן בשלטון.

מלחמת האזרחים בארה"ב ואחריה

מלחמת האזרחים של ארה"ב התקיימה בשנים 1861-1865. איווה תמכה באיחוד ולא הייתה חלק מן המלחמה לכן לא היו בה קרבות. כמו כן באיווה היה השיא הגדול של גיוס לצבא. לאחר מלחמת האזרחים, אוכלוסייתה של איווה גדלה מאוד והגיעה מ- 23,000 תושבים ל- 674,913 תושבים ומספר זה רק הלך וגדל. בשנת 1929 חל משבר כלכלי בארה"ב אשר פחות השפיע על איווה שנהנתה משגשוג בחקלאות ובתעשיה. המשבר של איווה החל בשנות ה- 80 כאשר המדינה עברה תהליכים של עיור ותיעוש. אז התרחש משבר בחקלאות שגרם לעוני וירידה בכמות התושבים. כיום מבחינה דמוגרפית, לאיווה אחוז צמיחה הגבוה ביותר בארה"ב וכלכלתם כבר לא נשענת על חקלאות.

ממשל, פוליטיקה וזכויות האזרח באיווה

בירתה של איווה נקרית מוין, המדינה שולחת מטעמה שני סנאטורים וארבעה נציגים לקונגרס של ארה"ב. שניים מחברי הקונגרס שייכים למפלגה הרפובליקנית ושניים למפלגה הדמוקרטית. במדינה הרשות המחוקקת צורכבת מאסיפה כללית של פרלמנט דו ביתי ובה חברים 150אנשים אשר החלוקה בניהם היא 100 בבית הנבחרים ועוד 50 בסנאט. איווה נמנית עם המדינות הראשונות שחוקקו חוקים נגד אפליה עוד במאה ה-19. בשנת 1839 בית המשפט העליון אסר את האפליה במדינה והעבדות. בשנת 1851 גם הותרו במקום נישואים בין גזעיים. זה היה חידוש שהותר במדינות אחרות רק מאה שנה מאוחר יותר. במאה זו איווה חוקקה חוקים בנושא השווין הגזעי, חינוך, כלכלה והשימוש במרחב הציבורי והאוניברסיטאות. באיווה בשנת 1847 הייתה האוניברסיטה הציבורית הראשונה שאיפשרה שוויון מלא בין גברים לנשים ונשים קיבלו במדינה זכות בחירה בשנת 1919 יחד עם שאר מדינות ארה"ב. 1976 תיזכר כשנה בה בוטל האיסור על הומוסקסואליות, גם איסור זה בוטל 27 שנים לפני פסק הדין בארה"ב כולה ובשנת 2009 אושרו נישואים חד מיניים במדינה.

הכלכלה של איווה

איווה היא חלק מחגורת התירס וכלן חלק גדול מכלכלת המדינה מתבסס על חקלאות. במדינה מגדלים בשר חזיר, תירס, פולי סויה, שיבולת שועל, בקר ומוצרי חלב אשר מעובדים במכונות תעשיתיות. כמו כן, איווה היא היצרנית הגדולה בארה"ב של אתנול.

היהדות באיווה

באיווה כיום שוהים כ- 8000 יהודים מכללה האוכלוסיה. 3000 מהם מתגוררים במוין הבירה. היהודים שחיים במדינה זו הגיעו בשנת 1833 בגלי העליה הגדולים מרוסיה ופולין.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן