ה' 28 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרילנד

מרילנד היא מדינה במזרח ארה"ב הגובלת בוושינגטון די סי, פנסילבניה, דלאוור, וירג'יניה ומערב וירג'יניה. בירתה היא אנאפוליס.

המדינה היא אחת מ-13 המושבות המקוריות אשר מרדו בשלטון הבריטים בזמן המהפכה האמריקאית ותרמו להקמתה של המדינה. המדינה הייתה למדינה השביעית שאישרה את חוקת ארה"ב.

על פי נתוני לשכת מפקד האוכלוסין בארה"ב ההכנסה החיצונית למשק בית במדינה היא הגבוהה ביותר בארה"ב בסכום של 70 אלף דולרים בשנה לכל משק בית.

מקור השם מרילנד

מבחינה רשמית מקור השם מגיע מהנרייט מארי, נסיכה צרפתית ורעייתו של מלך אנגליה צ'ארלס הראשון ואמו של צ'ארלס השני וג'יימס השני.

מרילנד היסטוריה

אזור מפרץ צ'סאפיק נחקר לראשונה באמצעות קפטן ג'ון סמית' כבר במאה ה-16, אשר ייסד את הישוב הראשון בארה"ב – ג'יימסטאון. האזור נכלל בשטח שקיבל סר ג'ון קלברט, הלורד של בולטימור, מצ'ארלס הראשון. הלורד, שהיה נוצרי קתולי, משך אליו פוריטנים אשר נרדפו באנגליה.

בשנת 1621 הקים קלברט מושבה קתולית באי ניופאונדלנד אך האקלים הקשה והאדמה הדלה כמו גם הטרדות מצד הצרפתים הביאו לגירושו משם. קלברט עבר לוירג'יניה כששם נתקל בעוינות על רקע דתי. תחום מושבתו נקבע ממקורות מפרץ צ'סאפיק עד לאזור בו נמצאת היום העיר פילדלפיה.

המדינה הייתה למושבת הכתר הראשונה שזיכיון הממשל שלה הבטיח חופש דת, זכויות אזרחיות וחקיקה מקומית נפרדת. המושבה נוסדה בשנת 1634 באמצעות כ-200 מהגרים שרובם קתולים. אלו נכנסו לנהר הפוטומק ורכשו מהאינדיאנים כפר על נהר סנט מרי. התשלום לאינדיאנים והיחס ההוגן כלפיהם יצרו יחסים טובים ושלווים.

זיכיונה של מרילנד היה לחוזה המדיני הראשון בעולם הנוצרי שהבטיח סובלנות דתית וחופש פולחן לכל הדתות. סובלנות זו אף עוגנה בחקיקה ב-1649 כשחקיקה דומה נעשה אף ברוד איילנד. חופש הדת הביא למקום פוריטנים מוירג'יניה, קווייקרים ולותרנים.

מרילנד היא אחת מ-13 מושבות אשר מרדו בבריטים ופתחו במלחמת העצמאות של ארה"ב. בפברואר 1781 מרילנד הייתה המדינה ה-13 שאישרה את תקנון הקונפדרציה. לאחר אשרור חוקת ארה"ב הפכה המדינה לשביעית בארה"ב שמאשרת אותה.

בסוף שנת 1790 ויתרה מרילנד על חלק משטחה לטובת הקמת עיר הבירה החדשה וושינגטון וזאת לאחר שהוחלט שעיר הבירה של ארה"ב תמוקם על גדת נהר פוטומק. השטח נתרם לממשל הפדרלי על ידי מרילנד ו-וירג'יניה. בפברואר 1801 הוחלט שוושינגטון תהיה תחת פיקוחו ושליטתו של הקונגרס של ארה"ב, אך לעיר יש גם ממשלה עצמאית עם סמכויות.

באוגוסט 1814 כבשו כוחות בריטים את העיר וושינגטון. הנשיא ג'יימס מדיסון ברח לווירג'יניה כשהבריטים מעלים את באש את העיר. על מנת להביא לכיסוי הפיח שכיסה את בית הנשיא, נצבע המבנה בלבן מה שהביא למבנה את שמו עד היום – "הבית הלבן".

התיקון ה-23 לחוקת ארה"ב שאושר במרץ 1961 אפשר למחוז קולומביה לשלוח נציגים למועצת האלקטורים הבוחרת את הנשיא וסגנו כשלמחוז יש כשלושה קולות אלקטורליים.

ממשל ופוליטיקה

מרילנד מוגדרת כרפובליקה ובה כשלוש רשויות שלטון.

הרשות המבצעת כוללת את המושל, סגן המושל, מזכיר המדינה, שר האוצר ושר החינוך. אלו נבחרים בנפרד לתקופה של ארבע שנים ויכולים להיבחר אך ורק לשתי קדנציות.

הרשות המחוקקת מורכבת משני בתים – האספה הלאומית של מרילנד והסנאט. בבית המחוקקים ישנם כ-47 חברי סנאט הנבחרים לתקופה של ארבע שנים ו-141 חברי אספה מחוקקת הנבחרים לתקופות של שנתיים.

הרשות הנוספת היא הרשות השופטת שבראשה עומד בית המשפט העליון ובו כשבעה שופטים אשר ממונים על ידי המושל ומאושרים על ידי בית המחוקקים. שיטת המשפט הינה שיטת המשפט האנגלי אך היא בעלת השפעה של המשפט האזרחי הספרדי.

במרילנד מתאפשרת התערבות ישירה של האזרחים על ידי יוזמה אזרחית, משאל עם ואישורי חוק.

מרילנד מחולקת מנהלית ל-23 מחוזות. המחוז הגדול ביותר הוא מחוז ווסטר בעל שטח של 1,800 קמ"ר. המחוז הקטן ביותר הוא מחוז הווארד בעל שטח של 660 קמ"ר. המחוז המאוכלס ביותר הוא מחוז מונטגומרי ובו כמיליון תושבים. עיר הבירה אנאפוליס ממוקמת במחוז אן ארנדל, כשבולטימור עצמה מהווה עיר עצמאית ומשמשת כמחוז בפני עצמה.

מרילנד מאופיינת כמדינה ליברית ובעשורים האחרונים הצביעה בקביעות למפלגה הדמוקרטית. את המדינה מייצגים בסנאט הסנטורים כריס ואן הולן והסנטור היהודי בן קרדין. בבית הנבחרים של ארה"ב מיוצגת המדינה על ידי שבעה דמוקרטים ונציג רפובליקני אחד.

כלכלת המדינה

במרילנד נמצאים הסוכנות לביטחון לאומי ומנהל המזון והתרופות האמריקאי.

דמוגרפיה

קבוצת האוכלוסייה הגדולה במרילנד היא הגרמנים המהווים כ-15.6% מכלל תושבי המדינה. הקבוצה השנייה כוללת את האירים – 11.8%, את האנגלים – 8.1%, איטלקים – 5.2%, אמריקאים – 4.4% ופולנים – 3.5%. האנגלים במדינה נוטים לציין שמוצאם הוא "אמריקאי" כששורשיהם נטועים בצפון אמריקה.

יהודים במרילנד

קהילות יהודיות ניתן לראות בעיקר בעיר בולטימור ואף בפרברים הצפוניים של העיר וושינגטון. בבולטימור נמצאת קהילה חרדית גדולה ובה ישיבת "נר ישראל", מהישיבות הליטאיות המשמעותיות והחשובות בארה"ב.

רוב הישראלים במרילנד מתגוררים בערים רוקוויל וסילבר ספרינג. נכון להיום מספרם מונה כ-7,000 תושבים. מדובר בקהילות של ישראלים שרובם הגיעו להתגורר ולעסוק במחקר במרכז המחקר האמריקאי או בעבודה באחת מחברות ההייטק.

 

השכלה

בעיר בולטימור ניתן למצוא את אוניברסיטת ג'ונס הופקינס הנחשבת לאחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם. בנוסף לכך, פועלת במרילנד מערכת של אוניברסיטאות ציבוריות, כשהמובילה בהן היא אוניברסיטת מרילנד הנמצאת בעיר קולג' פארק

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן