ה' 28 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיסיסיפי

מיסיסיפי היא מדינה בארה"ב שבירתה ג'קסון. המדינה גובלת בדרום במפרץ מקסיקו ובמדינת לואיזיאנה, בצפון במדינת טנסי, במזרח במדינת אלבמה ובמערב במדינות לואיזיאנה וארקנסו.

מקור שמה של המדינה הוא בנהר מיסיסיפי אשר זורם לאורך גבולה המערבי של המדינה. פירוש השם הוא "נהר גדול" בשפת הילידים האמריקאים.

ההיסטוריה של המדינה מיסיסיפי

המדינה הייתה חלק מהתרבות המיסיסיפית של ילידי אמריקה שוכני בוץ.

תרבות שהתקיימה בשנים 800-1500 כשרמת הטכנולוגיה שלה הייתה שווה לזו של התקופה הכלקוליתית.

צאצאי אותה תקופה כללו את השבטים צ'וקטון וצ'יקאסון. שבטים אחרים באזור הובילו בהמשך לשמות ערים במדינה – נאצ'ז, יאזו ובילוקסי.

המשלחת הראשונה מאירופה שהגיע לאזור הייתה של ארננדו דה סוטון שהגיע ב-1540.

ההתיישבות הראשונה אירעה באושן ספרינגס אשר נוסדה על ידי פייר לה מוין ד'איברוויל בשנת 1699.

 ב-1716 נוסדה העיר נאצ'ז על גדות הנהר כשלה ניתן השם פור רוזלי והיא הוגדרה כעיר הראשית באזור. 

לאחר מספר שנים בה האזור עבר מידיים ספרדיות, צרפתיות ובריטיות הועבר האזור לשלטון בריטי לאחר מלחמת הצרפתים והאינדיאנים וזאת בהתאם ל"הסכם פריז"

טריטוריית מיסיסיפי נוצרה באפריל 1798 משטחים שסופחו מג'ורג'יה וקרוליינה הדרומית. בהמשך הורחבה משטחים שהיו במחלוקת בין ארה"ב וספרד. קרקע נוספת נקנתה משבטי ילידים בשנים 1800-1830. הטריטוריה הוכרזה כמדינה בארה"ב בעשירי לדצמבר 1817.

 

במחציתה השנייה של המאה ה-19 הייתה המדינה מקור לגידולים של מטעי כותנה לרוב באזור הדלתא והרצועה השחורה בהם הייתה אדמה פורייה.

 העושר הרב שהביא גידול הכותנה, תוך השימוש בעבדים, השפיע על הפוליטיקה של המדינה ופרישתה של מיסיסיפי מהאיחוד של המדינות הצפוניות בארה"ב

המדינה נרשמה כשנייה הפורשת מהאיחוד והיא עברה להיות כחלק מקונפדרציית המדינות של הדרום בינואר 1861 כשנשיאה ג'פרסון דייוויס היה במקור ממיסיסיפי. 

לאחר ההפסד במלחמת האזרחים התקבלה המדינה בחזרה לארה"ב בפברואר 1870.

המדינה נחשבת למדינת "דרום עמוק" ובה התקיימו חוקי הפרדה גזעית. חוקים אלו גרמו להגירה בתחילת המאה ה-20 של כמעט חצי מיליון אנשים, כש-75% מהם שחורים. במקביל, הייתה מיסיסיפי מקור משמעותי להתפתחות המוזיקלית של סגנונות הגוספל, קאנטרי, ג'אז, בלוז ורוקנ'רול. מהמדינה אף התפרסמו הסופר ויליאם פוקנר והמחזאי טנסי ויליאמס.

המדינה הייתה גם במרכז המאבק של תנועת זכויות האזרח האמריקנית. פעילויות של פוליטיקאים לבנים לדיכויים של השחורים, פעילות תנועת האזרחים הלבנה ושל הקו קלוקס הפכו את המדינה להיות מוגדרת, בשנות ה-60 של המאה ה-19, כמדינה ריאקציונרית. ביטוי לכך ניתן לראות בסרט "מיסיסיפי בוערת". הערכה הייתה שבמיסיספי כמות הלינצ'ים האלימים הייתה הגבוהה ביותר מבין מדינות ארה"ב.

את המדינה פקדו שני אסונות טבע. באוגוסט 1969 פגע הורקין "קמיל" במדינה והביא למותם של 248 תושבים ונזק בסכום של 1.6 מיליארד דולרים. באוגוסט 2005 הוריקן "קתרינה" גרם להרס גדול בהרבה מחופי לואיזיאנה ועד חופי אלבמה ובתוכו פגיעה גם במיסיסיפי.

ממשל ופוליטיקה

מיסיסיפי הינה מדינה רפובליקנית מובהקת ובה המפלגה הרפובליקנית ניצחה בכל מערכת בחירות לנשיאות ארה"ב מ-1980.

הרשות המחוקקת מורכבת משני בתים. הסנאט בו נמצאים כ-52 נציגים הנבחרים אליו בכל ארבע שנים. שם קיים רוב לרפובליקנים. בבית הנבחרים נמצאים כ-122 נציגים, כשגם הם נבחרים בכל ארבע שנים וגם כאן קיים רוב מובהק של רפובליקנים. 

למושל המדינה יש המנדט בהטלת וטו על החקיקה כשהמחוקקים יכולים לעקוף את הוטו בהחלטה של 66% ויותר.

מחלקות הממשלה מנוהלות באמצעות מזכירים שנבחרים לתפקיד בעל ארבע שנים במקביל לבחירות מושל המדינה וסגנו. בחירות אשר נערכות כשנה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן